Hoe wordt geluidsoverlast door festivals beperkt? ‘Lage bastonen zorgen voor de meeste overlast’
Van By The Creek Festival in Vianen tot Ultrasonic in Maarssen. Ook dit jaar waren er weer geslaagde festivals in onze provincie. Nu het festivalseizoen op zijn einde loopt, is het een goed moment om terug te blikken. Wat is de rol van een omgevingsdienst tijdens dit soort grote evenementen? Één is het beperken van geluidsoverlast voor omwonenden. Om te weten hoe dit zit, gaan we in gesprek met John Ruijer. Hij is een van onze geluidsspecialisten die advies geeft om geluidsoverlast door festivals te beperken.
Onderzoek naar geluid op de gevels
Bij grote evenementen kun je denken aan festivals met meerdere podia en veel bezoekers trekken – zo’n 15 tot 20.000. Al ver voordat dit soort evenementen plaatsvinden is John al betrokken bij het proces. En je verwacht het misschien niet, maar dat is in deze eerste fase gewoon vanaf zijn werkplek in het provinciehuis. “De organisatoren dienen eerst hun aanvraag in bij de gemeente, inclusief geluidsplan. In dat plan staat hoe ze geluidsoverlast afkomstig van het festival beheersen en minimaliseren. Ik adviseer hierover aan de gemeente.”
Een onderdeel van dit geluidsplan is een geluidsonderzoek dat wordt uitgevoerd door een specialistisch bureau. “Zij maken een 3D-model waarin ze het akoestische landschap opbouwen. Daarmee kunnen ze berekenen wat de waardes zijn bij bepaalde toetspunten. Toetspunten zijn onder andere gevels van woningen die om het festivalterrein heen liggen. Het liefst zitten er toetspunten bij voor alle windhoeken, omdat de richting van de wind invloed heeft op de geluidswaarden. “
Focus op lage bastonen
Op basis van dit onderzoek maakt John een maatwerkadvies voor de betreffende gemeente en de organisatoren. Vaak staat er in zo’n onderzoek ook welke maatregelen organisatoren moeten treffen om te voldoen aan de vergunning. “Waar ik naar kijk is of de waardes in het onderzoek kloppen. Een belangrijk onderdeel zijn de lage bastonen. Voor de organisatie zijn de bastonen natuurlijk belangrijk voor de beleving van het publiek. Maar diezelfde bastonen zorgen bij de omwonenden juist voor de meeste overlast. Dat komt omdat lage tonen minder goed tegengehouden worden door onder andere de gevels van woningen. ”
Windrichting speelt een rol
Na het advies, volgt een vergunning die de gemeente verleent aan de organisatoren van het festival. Ook tijdens het festival blijft John betrokken bij het proces. “Tijdens gesprekken raak ik bekend met de organisatoren. Samen vormen we een soort team. In principe doet de organisatie zelf zijn eigen metingen, maar wij doen altijd nog een dubbelcheck. Meestal doen we dat ook fysiek op locatie. Daar heb ik vaste meetpunten waar ik controleer op de geluidswaarden die het festival produceert. ”
Op een gegeven moment merkt John waar het zwaartepunt van het geluid ligt. Dat is de plek waar het geluid het sterkst hoorbaar is en waar de meeste geluidsoverlast wordt verwacht. Ook de stand van de wind speelt daarbij een rol. “Op die plek doe ik metingen zo lang als nodig is. Daaruit ontstaat een gemiddelde, die ik toets aan de wettelijk geldende geluidsnorm. Als deze norm wordt overschreden, geef ik dat door aan de geluidsmensen op het terrein. Omdat de lijntjes kort zijn, kunnen zij op datzelfde moment aanpassingen doen.”
Geluidsoverlast beperken doe je samen
En juist dit persoonlijke contact is wat John zo leuk vindt aan zijn werk. “Bij dit soort projecten krijg ik altijd weer een voldaan gevoel. Vooral omdat ik weet dat we er samen alles aan doen om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. In de gesprekken die ik voer met inwoners merk ik namelijk dat de beleving per persoon veel kan verschillen. Ik bied ze daarom een luisterend oor. Daarin merk ik dat als er een snelle reactie is van de organisatoren, ze dat als prettig ervaren. Op dat soort momenten merk je echt dat je het samen doet. Dat maakt het werk ook zo leuk en afwisselend. Ik kan het iedereen aanraden!”