Routekaart

Route naar één omgevingsdienst voor heel Utrecht

De omgevingsdienst van de toekomst bouwen we samen!

De Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) en de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) zijn het traject gestart om samen te gaan in één nieuwe omgevingsdienst voor de hele provincie Utrecht. Dit hebben de algemeen besturen van beide organisaties op 7 december 2023  besloten. Per 1 januari 2026 zal de Omgevingsdienst Utrecht een feit zijn. Op deze pagina vindt u, als direct betrokkene bij de vorming van de nieuwe omgevingsdienst, alle informatie overzichtelijk bij elkaar.

Door kennis, ervaring en middelen te bundelen en de grenzen binnen de provincie op te heffen, ontstaat er een robuuste omgevingsdienst die meer kan betekenen voor gemeenten, provincie, inwoners en bedrijven. Samen met onze gemeenten en de provincie zorgen we voor een veilige, gezonde en duurzame omgeving om in te wonen, werken en te recreëren.

Routekaart

De route naar één omgevingsdienst bestaat uit drie onderdelen: ‘richten’ (fase 1), ‘inrichten’ (fase 2) en ‘verrichten’ (fase 3). In de  ‘Routekaart naar één robuuste omgevingsdienst in Utrecht’ is het onderdeel ‘richten’ volledig uitgewerkt en zijn de onderdelen ‘inrichten’ en ‘verrichten’ kort toegelicht.

Bekijk de uitgebreide routekaart RUD-ODRU (pdf 1.3 mb)

Het tijdspad

In onderstaande afbeelding ziet u het tijdspad voor de route naar één omgevingsdienst. In de bovenste helft staat de driedeling in fases: ‘richten’, ‘inrichten’ en ‘verrichten’. Elke fase heeft een afgebakend doel en resultaat. In de onderste helft is het bestuurlijke tijdspad weergegeven.

Tijdspad

Fase 1: richten

In fase 1 ‘richten’ wordt de fundering gelegd voor de nieuwe omgevingsdienst. In deze fase worden vier producten opgeleverd: het richtingsplan, de nieuwe gemeenschappelijke regeling, een rudimentaire begroting en een routekaart voor fase 2 ‘inrichten’.

Fase 1 is in december 2023 gestart. In september 2024 liggen de documenten uit fase 1 ter besluitvorming voor aan de algemeen besturen. Fase 1 wordt echter formeel pas afgerond als daarna ook de colleges, na toestemming van de gemeenteraden/provinciale staten, hebben ingestemd met de gemeenschappelijke regeling. Naar verwachting is dit proces in november 2025 afgerond.

Bekijk de planning voor fase 1.

Richtingsplan

In het richtingsplan worden de uitgangspunten voor de inrichting van de organisatie vastgelegd. Het is een belangrijke bouwsteen voor een robuuste omgevingsdienst van de toekomst.

Het richtingsplan bestaat uit een missie en visie, bestuurlijke uitgangspunten, uitgangspunten voor de inrichting van de nieuwe organisatie en financiële uitgangspunten. Het gezamenlijk opstellen en daarna bestuurlijk vaststellen van dit richtingsplan heeft als doel heldere kaders te stellen voor fase 2.

Projectplan Richtingsplan (pdf 0.86 mb)

Gemeenschappelijke regeling

De juridische basis voor de samenwerking tussen én met deelnemers (provincie en gemeenten) is de gemeenschappelijke regeling. Hierdoor ontstaat één rechtspersoon die de gewenste taken kan uitvoeren. Voor het oprichten van deze rechtspersoon is het belangrijk dat keuzes worden gemaakt in bijvoorbeeld stemverhoudingen, voorzitterschap van besturen en toe- en uittreden.

Het vaststellen van de nieuwe gemeenschappelijke regeling vereist een zorgvuldig proces, waarin we alle deelnemers goed willen meenemen. Tijdens het proces volgen we de Wet gemeenschappelijke regelingen, die voorschrijft hoe een gemeenschappelijke regeling wordt opgericht en opgeheven. Na de oprichting van de nieuwe gemeenschappelijke regeling worden de twee bestaande gemeenschappelijke regelingen opgeheven. Aan het eind van fase 1 leveren we een ontwerp-gemeenschappelijke regeling op.

Projectplan Gemeenschappelijke regeling (pdf 0.83 mb)

Rudimentaire begroting

De rudimentaire begroting geeft de deelnemers (provincie en gemeenten) inzicht in de betaalbaarheid van de nieuwe omgevingsdienst. Het is vooral bedoeld om de kaders te scheppen waarbinnen de dienst operationeel wordt gemaakt, en zal niet de begroting zijn waarmee in 2026 wordt gewerkt. Bepaald wordt wat de financiële mogelijkheden voor de dienst zijn wat betreft structurele financiering. Daarnaast wordt een inschatting gemaakt van de te verwachten eenmalige kosten en mogelijke dekking hiervan.

De rudimentaire begroting is nadrukkelijk geen begroting waar de deelnemers hun bijdrage vanaf 2026 uit kunnen afleiden. Daarvoor zal eerst een nieuwe bekostigingssystematiek moeten worden uitgewerkt. Dat gebeurt in fase 2 ‘inrichten’.

Projectplan Rudimentaire begroting (pdf 1.5 mb)

Routekaart voor fase 2 ‘inrichten’

Het laatste product dat wordt opgeleverd aan het einde van fase 1, is een vervolg op de routekaart uit december 2023. Hierin worden de stappen en activiteiten voor fase 2 beschreven aan de hand van negen thema’s: core business en contracten, organisatie, personeel, communicatie, financieel, informatievoorziening, huisvesting en facilitair, inkoop en juridisch.

Verslagen bijeenkomsten

Hieronder zijn de verslagen te vinden van de bijeenkomsten met verschillende betrokkenen, die georganiseerd zijn in het kader van het traject om tot één nieuwe omgevingsdienst te komen:

  • Verslag (pdf 0.25 mb) en presentatie (pfd 0.90 mb) online bijeenkomsten raadsleden en colleges, 25 en 26 maart 2024
  • Verslag (pdf 0.24 mb) en presentatie (pdf 0.62 mb) klankbordgroep, 4 april 2024

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen? Wij horen het graag. Stuur een e-mail naar: naar1od@ODRU.nl.